Λάθος |Σπίτι με παιδιά ίσον βομβαρδισμένο τοπίο

Όλο μαζεύετε και μαζεύετε, όμως το σπίτι εξακολουθεί να μοιάζει με βομβαρδισμένο τοπίο και αναπόφευκτα αναρωτιέστε: «υπάρχει ελπίδα»; ΝΑΙ ΥΠΑΡΧΕΙ! Δεν κοστίζει τίποτα, πιθανόν δεν μιλάει ακόμα καθαρά κι έχει ύψος λιγότερο από ένα μέτρο! Όχι, δεν πρόκειται για κάποια νέα high-tech οικιακή βοηθό. Μιλάμε για το παιδί σας!

Κάποιοι από εμάς απλά το παίρνουμε απόφαση: Παιδιά ίσον ακαταστασία! Δεχόμαστε τη μοίρα μας και δεν περιμένουμε να είναι τίποτα στη θέση του για κάμποσα… χρόνια! Αλλοι πάλι πολεμούν την ακαταστασία με νύχια και με δόντια. Όσο όμως κι αν το προσπαθούν, ο… εχθρός είναι ανίκητος και το χάος βασιλεύει παντού.

Κι όμως, τα παιδιά έχουν ανάγκη να ζουν σε ένα τακτικό περιβάλλον αφού, σύμφωνα με τους ειδικούς, η «τάξη» τόσο όσον αφορά τα πρόσωπα όσο και τα πράγματα που τα περιβάλλουν ενισχύει το αίσθημα της συναισθηματικής ασφάλειας και της σιγουριάς. Με τον τρόπο αυτό μαθαίνουν από νωρίς να εφαρμόζουν στην καθημερινότητά τους στοιχεία όπως οργάνωση, ταξινόμηση, ομαδοποίηση και προγραμματισμό-ικανότητες που μπορεί να αποδειχθούν ιδιαίτερα χρήσιμες αργότερα στο νηπιαγωγείο και στο σχολείο. Στόχος μας λοιπόν είναι να διατηρούμε ένα περιβάλλον όσο το δυνατόν καλύτερα οργανωμένο.

Κάθε παιδί μπορεί να μάθει να είναι τακτικό, ακριβώς όπως μαθαίνει να κάνει κου-πε-πε! Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι όλα τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να μπουν στη λογική της τάξης. Η εκπαίδευσή τους όμως δεν πρέπει να ξεκινήσει ξαφνικά στα 6 ή στα 7 αλλά πολύ πιο νωρίς, από τον πρώτο κιόλας χρόνο ζωής. Όσο πιο νωρίς ξεκινήσετε τόσο πιο πιθανό είναι το παιδί να αναπτύξει σωστές συνήθειες διά βίου. Συνήθειες που πραγματικά μπορεί να σας λύσουν τα χέρια και να επιφέρουν την πολυπόθητη τάξη μέσα στο σπίτι. Ταυτόχρονα το ίδιο κερδίζει συναισθηματικά και γνωστικά!

Από νωρίς αρχίζει η εκπαίδευση

Αν δεν θέλετε να περάσετε τη μισή σας ζωή μαζεύοντας και τακτοποιώντας το σπίτι με ένα, δύο ή περισσότερα μικρά να αποδιοργανώνουν τα πάντα στο πέρασμά τους, πρέπει να τα εκπαιδεύσετε από νωρίς να είναι τακτικά. Δοκιμάστε λοιπόν να ξεκινήσετε από τα παρακάτω:

Κάθε πράγμα έχει τη θέση του

Οργανώστε το περιβάλλον του σπιτιού με βάση αυτόν τον κανόνα. Μην αλλάζετε -όσο αυτό είναι δυνατό- θέση στα πράγματα, ώστε το παιδί να μπορεί τόσο να αναζητά μόνο του πράγματα μέσα στο σπίτι όσο και να τα επιστρέφει εκεί που πρέπει.

Μοιραστείτε τις αρμοδιότητες

Αποφύγετε να μαζεύετε εσείς τα παιχνίδια του παιδιού αλλά και να το διατάζετε να τα μαζέψει μόνο του. Το καλύτερο είναι να μοιραστείτε μαζί του την «αγγαρεία», προτείνοντας π.χ. αν είναι κάτω των τριών: «Έλα να βάλουμε τα παιχνίδια στο κουτί». Μην ξεχνάτε ότι σε αυτήν τη φάση το παιδί έχει έντονη την τάση να σας μιμείται. Αν είναι μεγαλύτερο, διαχωρίστε τις αρμοδιότητες και πείτε του: «Μάζεψε εσύ τα αυτοκινητάκια κι εγώ θα μαζέψω τα τουβλάκια». Μ αυτόν τον τρόπο νιώθει ότι το αντιμετωπίζετε ισότιμα και είναι λιγότερο πιθανό να αρνηθεί να συμμετέχει.

Εξηγήστε ότι «μαζεύουμε το ένα πριν βγάλουμε το άλλο»

Όσο είναι μικρό και παίζετε μαζί του, εφαρμόστε την αρχή «μαζεύουμε και βάζουμε στη θέση του το παιχνίδι που τελειώσαμε πριν βγάλουμε έξω ένα άλλο». Μόλις μεγαλώσει το παιδί, προσπαθήστε να το ενθαρρύνετε να μείνει πιστό σε αυτήν τη συνήθεια.

Αυτονομήστε το από μικρό

Μην συμπεριφέρεστε στο παιδί σας σαν να είναι μωρό. Από πολύ νωρίς πρέπει να το ενθαρρύνετε να τρώει μόνο του, να ντύνεται μόνο του και να πλένει τα χέρια του. Όσο πιο καλά αυτονομημένο είναι τόσο πιο δεκτικό θα γίνει μεγαλώνοντας στο να υιοθετεί σωστές συνήθειες για την επιβολή της τάξης, π.χ. να βάζει τα ρούχα στη θέση τους όταν γδύνεται αντί να τα αφήνει στο πάτωμα.

Κάντε το συγύρισμα παιχνίδι

Μπορείτε να τραγουδάτε ένα συγκεκριμένο τραγούδι την ώρα που μαζεύετε ή να βάλετε ένα cd να παίζει. Μπορείτε ακόμα και να κάνετε διαγωνισμό σχετικά με το ποιος θα μαζέψει πιο γρήγορα στο κουτί του τα παιχνίδια, αλλά και να χρησιμοποιείτε μια κλεψύδρα βάζοντας στόχο να τελειώσετε πριν το «τέλος χρόνου».

Μαζεύουμε όλα τα παιχνίδια στο τέλος της ημέρας

Βεβαιωθείτε ότι τα παιχνίδια του παιδιού είναι πάντα τακτοποιημένα στο τέλος της ημέρας, κατά προτίμηση σε έναn αποθηκευτικό χώρο, π.χ. ανοιχτό κουτί (χωρίς καπάκι). Ξεκινήστε να το κάνετε αυτό από όταν το παιδί είναι μωρό ώστε να συνηθίσει οπτικά σε ένα τακτικό περιβάλλον. Καθώς μεγαλώνει εντάξτε στα πλαίσια της ρουτίνας ύπνου και το μάζεμα των παιχνιδιών, λέγοντας στο παιδί σας ότι «κάθε παιχνίδι πρέπει να μπει στο «σπιτάκι» του».

Ενθαρρύνετε τη συμμετοχή του

Προτρέψτε το παιδί από μικρή ηλικία και ανεξάρτητα από τα φύλο του να συμμετέχει, στα όρια των δυνατοτήτων του, στις δουλειές του σπιτιού, π.χ. να σας δίνει τα μανταλάκια την ώρα που απλώνετε ή να βάζει τις χαρτοπετσέτες δίπλα στα πιάτα. Έτσι το εκπαιδεύετε από νωρίς στις αρχές της τάξης, της συνεργασίας και του συντονισμού της οικογένειας που μπορεί να λειτουργεί σαν ομάδα.

Κάντε πιο εύκολη την ταξινόμηση

Βοηθήστε το παιδί από νωρίς να μάθει να ταξινομεί τα πράγματα με βάση το είδος του. Σε πρώτη φάση χρησιμοποιήστε τα χρώματα θέτοντας απλούς κανόνες, π.χ. «οι κούκλες μπαίνουν στο κόκκινο κουτί και τα αυτοκινητάκια στο μπλε». Αργότερα μπορείτε να ταξινομείτε τα πράγματα ανάλογα με το είδος τους, βάζοντας αυτοκόλλητες ετικέτες, αριθμούς ή και φωτογραφίες στους χώρους αποθήκευσης.

Επιβράβευση και πάλι επιβράβευση!

Μην επιβάλλετε στο παιδί την τάξη σαν τιμωρία και φροντίστε να αποφεύγετε τακτικές εκβιασμού ή στέρησης προνομίων προκειμένου να το πείσετε να κάνει αυτό που θέλετε. Αντί να πείτε «αν δεν μαζέψεις το δωμάτιο σου δεν θα δεις τηλεόραση», προσπαθήστε κάθε φορά που ολοκληρώνει την αποστολή του να το επιβραβεύετε. Στη θέση του «αν δεν… δεν θα…» πείτε: «μόλις τελειώσεις θα πάμε στις κούνιες» ή «θα διαβάσουμε ένα παραμύθι» ή προτείνετε οτιδήποτε άλλο του αρέσει.

www.paidimag.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *